Second opinion utenfra

Jeg sendte i går en forespørsel til en operativ polititjenestemann i USA i håp om en objektiv vurdering fra en av «deres egne» omkring politiets vurderinger på fergekaia ved Utøya.  Jeg skrev tidligere et ganske omfattende innlegg om mine tanker rundt dette. Der dro jeg noen paralleller til utenlandsk politi. 

Jeg ble ærlig talt litt overrasket over at han i det hele tatt ville uttale seg. Det synes ellers å herske et ganske unisont brorskap mellom politifolk verden over. Bare dét i seg selv er kanskje en god indikasjon på hvor kritikkverdig kollegaer utenfor Norge synes dette er. Selv om han av helt innlysende og forståelige grunner ikke ønsker å bli identifisert, er svaret hans et veldig interessant bidrag til debatten.

Jeg spurte om han i en tilsvarende situasjon ville ventet på et SWAT-team, -ut i fra den informasjonen den første tjenestemannen på stedet hadde (basert på egenrapporten).

Her er det svaret jeg har fått til lov til å sitere:

Hi, Rune, I will respond, and I am thinking about your questions. I might participate in your blog, on some conditions. I must remain anonymous, and my area of employment must not be revealed, and in what area of the United States I reside in, and persons responding to your blog may not contact me, except for you. I am very aware of what happened to your country with the terrible loss of life from what looks to me like an insane madman, but that is what is happening in the world these days. The 22/7 attack was, as always, a hot wake up call to your police and fire and medical personnel, just as our 9/11 collapse of the world towers were to us. As to your questionnaire, I think the answer would be obvious to any one in law enforcement who is trained to serve and protect. A crime is happening: deal with it. All the best, xxx (navn fjernet)
Dette innlegget ble publisert i Aktuellt. Bokmerk permalenken.

Si din mening